Dom Pomocy Społecznej im. Jana Pawła II w Zakopanem


Sprawozdanie z działalności Domu Pomocy Społecznej im Jana Pawła II w Zakopanem za okres od 01.01.2014 do 30.12.2014 roku. Zakopane dnia 17.01.2015

Sprawozdanie z działalności Domu Pomocy Społecznej im Jana Pawła II w Zakopanem za okres od 01.01.2014 do 30.12.2014 roku.

I. Organizacja Domu Pomocy Społecznej Dom Pomocy Społecznej im Jana Pawła II w Zakopanem na ul. Szpitalnej 21 istnieje od 2003r., jest placówką stacjonarną tj. pobytu stałego dla 25 osób w podeszłym wieku oraz 45 osób przewlekle somatycznie chorych. Na dzień 31 grudnia 2010r. było 72 mieszkańców. DPS jest samodzielną jednostką budżetową, której organem prowadzącym jest Powiat Tatrzański.

      Organizacja Domu opiera się na Regulaminie Organizacyjnym, zatwierdzonym Uchwałą Nr 386/18/10 Zarządu Powiatu Tatrzańskiego z dnia 23.06.2010r. Określa on cel i zadania Domu, prawa i obowiązki mieszkańców, zasady wewnętrznej organizacji oraz strukturę i zakres działania komórek organizacyjnych wchodzących w jego skład. DPS działa zgodnie z ustawą z dn. 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2009 Nr 175, poz.1362 z późń zm) oraz rozporządzeniem Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005r.w sprawie domów pomocy społecznej (Dz.U. Nr 217, poz.1837). W Domu prowadzony jest rejestr zarządzeń wewnętrznych (m.in. dot. mieszkańców, np. Regulamin Mieszkańców, Regulamin Rady Mieszkańców DPS), rejestr kontroli zewnętrznej oraz rejestr skarg i wniosków. Dom Pomocy Społecznej im Jana Pawła II w Zakopanem, ul. Szpitalna 21 świadczy usługi:

1. usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nim przebywających, zwanych dalej "mieszkańcami domu".

2. Organizacja domu pomocy społecznej, zakres i poziom usług świadczonych przez dom uwzględnia w szczególności wolność, intymność, godność i poczucie bezpieczeństwa mieszkańców domu oraz stopień ich fizycznej i psychicznej sprawności.

Od 01.01.2014r. do 31.12.2014 w DPS były przeprowadzone następujące kontrole:

1. W kwietniu 2014 przeprowadzona została kontrola instalacji gazowej. Nie stwierdzono nieprawidłowości.

2. . W styczniu 2014r. w DPS została przeprowadzona kontrola wydatków w roku 2013 oraz w zakresie celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków.

3. W lipcu 2014 roku przeprowadzona została kontrola przez inspektorów Sanepidu Wojewódzkiego dotycząca warunków socjalno bytowych mieszkańców. Podczas kontroli nie stwierdzono nieprawidłowości.

4. W grudniu 2014r. w DPS został przeprowadzony przegląd i konserwacja podręcznego sprzętu pożarniczego oraz hydrantów oraz systemu oddymiania.

5. W grudniu 2014r. w DPS przeprowadzono badanie okresowe przez Urząd Dozoru Technicznego Oddział w Krakowie. Podczas badania nieprawidłowości nie stwierdzono.

6. W grudniu 2014 roku przeprowadzona została kontrola przez Inspektorów Sanepidu Wojewódzkiego dotycząca Działu Żywienia. Podczas kontroli nie stwierdzono nieprawidłowości

Dom Pomocy Społecznej posiada w użyczeniu od Starostwa Powiatowego w Zakopanem samochód osobowy Renault, Model Transporter, który jest przeznaczony wyłącznie do przewozu osób niepełnosprawnych.

Koszt utrzymania 1 osoby od 01 stycznia do 31 marca 2014 roku wynosił 2.620,00 zł, od 1 kwietnia 2014 do 31 marca 2014r. 2.760,00 zł. A od 01.04.2015 roku 2.947,00 Obecnie przebywa w Domu Pomocy Społecznej: - wg. starych zasad przyjętych przed 01.01.2004 – 16 osób - wg. nowych zasad przyjętych po 01.01.2004 – 56 osób Dotacja Wojewody na mieszkańca wg starych zasad wynosi: - dla osób w podeszłym wieku w roku 2014 1.563,00 zł do nadal, 1563,00 + 620,00 (emerytura 70%) = 2183,00zł na 2014 rok) - dla osób przewlekle somatycznie chorych w 2014 roku 1.925,00zł Wyżej wymieniona dotacja na jednego mieszkańca wg Starych zasad po dodaniu 70% świadczenia mieszkańca (emerytura, renta, zasiłek stały). W roku 2014 po raz pierwszy Wojewoda przekazał dotację na mieszkańców przyjętych na starych zasadach finansowania , która pokryła całkowity koszt pobytu mieszkańca. Wg nowych zasad różnicę pomiędzy 70% świadczenia mieszkańca (emerytura, renta, zasiłek stały), a miesięcznym kosztem utrzymania pokrywa Gmina lub rodzina. II. Charakterystyka mieszkańców Domu Pomocy Społecznej w Zakopanem.

      Tempo życia, zachodzące przemiany w rodzinie, społeczeństwie, nie najlepsze stosunki międzyludzkie, złe warunki mieszkaniowe, a przede wszystkim zdrowotne zmuszają osoby starsze do podjęcia decyzji o zamieszkaniu w Domu Pomocy Społecznej. Na dzień 31 grudnia 2014r. w DPS w Zakopanem było 72 mieszkańców. Od stycznia do 31 grudnia zostało przyjętych 28 osób na nowych zasadach dotyczących odpłatności w tym 26 osób leżących – przewlekle chorych. 4 osoby wróciły do własnego domu, który został wyremontowany a 20 osób zmarło. Mieszkańcy domu stanowią bardzo zróżnicowaną grupę społeczną pod względem cech społecznych, zdrowotnych, kulturowych i środowiskowych. 

      Ludzie starsi doskonale zdają sobie sprawę, że starość to czas wyrzeczeń. Stopniowo muszą się wycofywać z aktywnego życia, zauważają swoje słabości, które z biegiem lat coraz bardziej ich ograniczają. Tracą oni swą niezależność. Stają się coraz bardziej samotni. Odchodzą do wieczności bardzo bliskie im osoby: współmałżonek, rodzeństwo, przyjaciele niekiedy nawet dzieci. Sami też boją się śmierci, która zresztą staje się coraz bliższą rzeczywistością. Starość to czas wspomnień, rozliczeń. Niektórym wydaje się, że zmarnowali swoje życie i to jest dla nich bardzo trudne. Stan lęku, niepewności, odrzucenia to cechy tego okresu życia. Czy aby na pewno Tak musi być? Reakcje na starość bywają różne, zależnie od ogólnych cech psychiki człowieka, jego temperamentu i nastawienia uczuciowego. Ludzie energiczni i dzielni, przyzwyczajeni chwytać „byka za rogi”, mówią sobie „nie dam się” - będę stosować dietę, gimnastykę. I w tym poczuciu własnej dzielności mogą znajdować satysfakcję. A człowiek psychicznie słaby, skłonny do pesymizmu i melancholii popadnie łatwo w przygnębienie i rezygnację pogrążając się w ponurą obojętność, lub też wyolbrzymiając każdą swą dolegliwość, nieustannymi skargami, narzekaniami na wszystko. W starszym wieku potrzeby i oczekiwania ulegają przeszeregowaniu, zwykle z trudniejszych na łatwiejsze, zabezpieczające codzienny byt i dobre samopoczucie. Jedną z najistotniejszych potrzeb człowieka starego, mającą charakter obiektywny ze względu interes społeczny i jednostkowy, jest potrzeba bycia aktywnym. Aktywność warunkuje bowiem zaspokojenie wszystkich potrzeb człowieka. Zmiany w zakresie pełnionych ról społecznych i zaprzestanie aktywności zawodowej prowadzą do powstania dużej ilości czasu wolnego i konieczności zmiany przetwarzającej wcześniej formy aktywności związanej z pracą zawodową, na aktywność z wyboru dla zaspokojenia swoich pragnień i potrzeb. Znajomość potrzeb ludzi starszych pozwala w sposób lepszy i sprawniejszy na ich zaspokojenie, przez co życie seniorów stanie się prostsze, bardziej pogodne, godniejsze i wartościowsze. W Polsce podobnie jak w wielu innych krajach Europy, wzrosła liczba osób „trzeciego wieku”, a wśród nich rośnie rzesza schorowanych, niedołężnych starców, często wymagających stałej opieki i troski. Przed społeczeństwem staje problem, aby ludzie starzy nie byli dla nikogo ciężarem, mogli żyć w sposób godny: społeczeństwo musi realizować moralny i prawny obowiązek prowadzenia polityki socjalnej i rozwijać specjalne działania w tym celu. Abyśmy mogli odnaleźć własną starość w nowych wymiarach, przed każdym z nas stoi zadanie umiejętności życia i starzenia się. Dlatego bardzo ważną rolę w zaspokajaniu potrzeb osób starszych odgrywają instytucje, których statutowym zadaniem jest opieka i pomoc ludziom starszym. Świadczenia zdrowotne i socjalne powinny być zaspokajane na poziomie społeczności lokalnej. Zapotrzebowanie na opiekę jest wysokie i nadal będzie wzrastało, ponieważ zjawisko starzenia się populacji wskazuje trend wzrostowy. Dom pomocy społecznej może okazać się najwłaściwszym sposobem zapewnienia opieki osobie starszej. Podstawową działalnością domu pomocy społecznej w Zakopanem jest świadczenie mieszkańcom domu usług w zakresie potrzeb bytowych tj. miejsca zamieszkania, wyżywienia, odzieży i obuwia, utrzymania czystości, usług opiekuńczych tj. udzieleniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych, pielęgnacji, pomocy w załatwianiu spraw osobistych usług wspomagających i wspierających tzn. podnoszeniu sprawności i aktywizowaniu, zaspokojeniu potrzeb religijnych i kulturalnych, pomoc w nawiązywaniu kontaktów z rodziną i społecznością lokalną, zapewnieniu bezpieczeństwa w przestrzeganiu praw mieszkańca. DPS respektuje i gwarantuje prawo mieszkańców do realizacji praktyk religijnych. Wszyscy mieszkańcy są wyznania rzymsko-katolickiego. Mieszkańcy maja zapewnioną możliwość uczestniczenia we mszy św. w każdą środę, pierwszy piątek oraz niedzielę. Ponadto w kaplicy odbywają się uroczystości związane z kalendarzem liturgicznym np. koronka do Miłosierdzia Bożego, nabożeństwo majowe, czerwcowe, droga krzyżowa.

     Nie wątpliwie ważny wpływ na jakość usług ma nie tylko baza materialna, struktura organizacyjna DPS – u, ale również powołany zarządzeniem Dyrektora zespół opiekuńczo – terapeutyczny. Szczególnie ważne są predyspozycje personelu, gdyż to one w głównej mierze decydują o przydatności ludzi do danej pracy. Szczególną rolę w obowiązującym standardzie usług odgrywa aktywizacja mieszkańców. Racjonalne spędzenie wolnego czasu to najlepsza forma terapii zapobiegająca przedwczesnej starości i alternatywa na zobojętnienie i rezygnację. Mieszkańcy Domu mają możliwość korzystania z miejscowej biblioteki, która zawiera około 600 zbiorów. Dom umożliwia również korzystanie z prasy codziennej i tygodników. Aktywny senior mimo wieku mający poczucie przydatności z reguły odznacza się lepszą kondycją psychosomatyczną. Współpraca ze środowiskiem lokalnym należy niewątpliwie do jednych z najważniejszych zadań DPS - dzięki temu osoba starsza może zaistnieć w życiu lokalnej społecznej, budować emocjonalne więzi oraz przełamywać istniejące jeszcze w świadomości społecznej stereotypy dotyczące tego typu placówki. Nie ulega wątpliwości, że dobra, kochająca i okazująca serdeczność rodzina jest najlepszym środowiskiem dla człowieka starego, nie każdemu jednak jest ona dana, bowiem różnie układają się ludzkie losy. Dlatego zrozumienie problemów ludzi starych, którzy skazani są na pobyt w instytucjach opiekuńczych, jest sprawą bardzo ważną, szczególnie dla personelu, który niesie pomoc tym ludziom i od którego to powinno wymagać się odpowiedniego przygotowania. Przystosowanie ludzi starych do nowego środowiska jest więc rzeczą skomplikowanie trudną, jeżeli w ogóle możliwą. Starszy człowiek na ogół potrzebuje pomocy i wsparcia. Przewlekłe choroby, pogłębiające się zniedołężnienie, a nierzadko samotność utrudniają jego życie. Często staje wobec problemów przekraczających możliwości samodzielnego ich rozwiązywania, szuka wsparcia w innych instytucjach pomocowych takich jak Domy Pomocy Społecznej. W opracowywaniu indywidualnego planu wspierania ważny jest udział mieszkańca. Planowanie swojego życia jest jedną z trudniejszych form terapii. Dobrze skonstruowany plan aktywizuje mieszkańca, rozbudza w nim pragnienia, jest motorem działań, sprawia, że czuje się potrzebny. Naszym zadaniem było zapewnienie mieszkańcom Domu jak najlepszych warunków do osiągnięcia tego stanu. Organizowanie imprez kulturalno-oświatowych oraz włączanie mieszkańców spełnia nie tylko funkcję rozrywkową, ale także terapeutyczną. Co roku mieszkańców naszego Domu odwiedzają goście z Danii, z którymi współpracujemy od wielu lat. Odwiedzając naszych mieszkańców przywożą ze sobą różne upominki – tym samym sprawiają bardzo wiele radości naszym podopiecznym.

     Nasz obiekt jest położony w przepięknym miejscu, posiadamy rozległy teren zielony. Przed wejściem do budynku znajdują się alejki spacerowe. Za budynkiem posiadamy altanę terapeutyczną z paleniskiem gdzie często organizujemy naszym mieszkańcom spotkania integracyjne. 

Koszty wyjazdów i uczestnictwo mieszkańców w różnego rodzaju imprezach kulturalnych pokrywane były z budżetu DPS. Ważnym elementem zajęć kulturalno-oświatowych jest muzykoterapia. Wszelkiego typu zajęcia wymagające zaprezentowania swoich talentów muzycznych cieszą się wielkim zainteresowaniem wśród pensjonariuszy. W związku z tym staramy się organizować jak najwięcej imprez, których ważnym elementem jest muzyka i w taki sposób wybieramy tematykę prowadzonych zajęć, aby każdy mógł np. zaśpiewać swoją ulubioną piosenkę lub przedstawić własną wersję znanego wszystkim utworu. Okazją do tego był między innymi zorganizowany przez Polski Związek Emerytów Rencistów i Inwalidów już po raz piętnasty Powiatowy Dzień Seniora oraz Dzień Pracownika Socjalnego. W dniu 20.08.2014r. Integracyjne spotkanie z okazji Powiatowego Dnia Seniora oraz Dnia Pracownika Socjalnego. a także wyjazdy na imprezy plenerowe „Tatrzańskie Wici” w Zakopanem, Poroninie, Bukowinie Tatrzańskiej „Sabałowe Bajania” Z okazji świąt (np. Bożego Narodzenia, Wielkanocy, 11 listopada, Dzień Pracownika Socjalnego) organizowane są uroczyste akademie, w których mieszkańcy uczestniczą. Wyjazdy na imprezy okolicznościowe do zaprzyjaźnionych Domów Pomocy Społecznej w Krakowie, Mszanie Dolnej, Nowego Sącza. Występy artystyczne, maja na celu podnieść Ich samoocenę.

      Dużą popularnością cieszą się organizowane spotkania z różnych okazji, jak: imieniny mieszkańców. Działalność kulturalno-oświatowa prowadzona w roku 2014 miała na celu zapewnienie mieszkańcom naszego domu nie tylko dobrych warunków życia lecz także przeświadczenia o własnej wartości oraz wiary we własne siły. We wszystkich zajęciach mieszkańcy biorą udział dobrowolnie, zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i możliwościami psycho - fizycznymi. Oferta usług opiekuńczych i wspomagających skierowana do mieszkańców Domu, nie jest ofertą zamkniętą. Z roku na rok, katalog usług jest pełniejszy i trafia do większej liczby mieszkańców. Jest to efekt zdobywania przez pracowników umiejętności rozpoznawania potrzeb podopiecznych i odpowiedź na wymogi standardu obowiązujących podstawowych usług świadczonych przez nasz Dom.

        Od początku istnienia Domu, mieszkańcy tworzą Samorząd Mieszkańców, którego wybieralnym reprezentantem jest Rada. Rada jest rzecznikiem interesów mieszkańców i partnerem Dyrektora Domu w dążeniu do lepszego zaspokajania potrzeb podopiecznych. Rada współpracuje z dyrektorem, poprzez zgłaszanie postulatów w sprawach realizowania potrzeb bytowych, kulturalnych, organizowania w szerokim zakresie terapii, rozwijania kontaktów ze środowiskiem lokalnym, przestrzegania praw mieszkańców. Członkowie Rady biorą udział w łagodzeniu powstałych konfliktów, odwiedzają współmieszkańców w czasie ich pobytu w szpitalu, mają wpływ na układanie jadłospisu, rozkład dnia Domu, są współorganizatorami imprez kulturalnych i rozrywkowych, planują trasy wycieczek. Członkowie Rady swoją działalnością udowadniają, że są aktywnymi uczestnikami życia Domu oraz znaczącym czynnikiem, współdecydującym w kwestiach dotyczących zaspokajania potrzeb mieszkańców i funkcjonowania placówki. Bardzo ważnymi wydarzeniami w życiu naszej społeczności są spotkania integracyjne z dziećmi i młodzieżą (dzień babci, jasełka, spotkania wielkanocne, zajęcia terapeutyczne , spotkania teatralne i występy artystyczne w wykonaniu dzieci z przedszkoli oraz ze szkół podstawowych, gimnazjów oraz szkół średnich i zawodowych).

     . Świadczenia zdrowotne Realizowane są na zasadach ogólnych z powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego. Mieszkańcy pozostają pod opieką lekarza rodzinnego zatrudnionego w Niepublicznym Zespole Zakładów Opieki Zdrowotnej przy Szpitalu Powiatowym w Zakopanem. Wizyty lekarskie odbywają się systematycznie raz w tygodniu po 2 godziny i na każde inne wezwanie w gabinecie pomocy medycznej na terenie Domu Pomocy Społecznej w Zakopanem. W 2014 roku wizyt lekarza rodzinnego było 1680 ( każdorazowo z porady w trakcie wizyty lekarza rodzinnego korzysta średnio 30 osób x 56 tygodni). W nagłych przypadkach personel wzywa karetkę pogotowia (56 wezwań w roku 2014), która odwozi mieszkańca do szpitalnego oddziału ratunkowego. Osoby wymagające hospitalizacji przebywały w oddziałach szpitala Powiatowego w Zakopanem. Mieszkańcy korzystają również z konsultacji lekarzy specjalistów, które odbywają się w przychodniach na terenie poszczególnych NZOZ I ZOZ poprzez zapewnienie dowozu samochodem służbowym pod opieką pielęgniarki lub pracownika socjalnego. Konsultacje specjalistyczne odbywają się zgodnie z potrzebami mieszkańców i na zlecenie lekarza rodzinnego, który wystawia na nie skierowania.. Opiekę medyczną i pielęgnacyjną nad mieszkańcami oprócz lekarza rodzinnego codziennie w systemie dwuzmianowym sprawowało 11 pielęgniarek oraz 12 opiekunów które wykonywały mieszkańcom zlecone przez lekarzy zabiegi tj. iniekcje, wlewy dożylne- kroplówki, opatrunki, zakraplanie kropli do oczu i uszu, pomiar poziomu glukozy we krwi, pobieranie materiału do analiz laboratoryjnych, podawanie leków doustnych, pomiar podstawowych parametrów organizmu, rejestracja i koordynacja wyjazdów do specjalistów, profilaktyka przeciwodleżynowa, zindywidualizowana higiena osobista – potrzeby mieszkańców w zakresie świadczeń pielęgniarskich i opiekuńczych są zaliczane do standardu podstawowych usług. Nasz dom zapewnia mieszkańcom również opiekę psychologiczną z psychologiem, który przyjeżdża na wizyty w miarę potrzeb oraz w zakresie opieki psychiatrycznej wizyty lekarza psychiatry 1 w miesiącu dla mieszkańców DPS. 

          Rodzaj konsultacji oraz ilość za rok 2014 .

1 Chirurgiczna 79

2 Psychiatryczna 14

3 Ortopedyczna 24

4 Urologiczna 11

5 Endokrynologiczna 7

6 Okulistyczna 109

6a Okulistyka Kraków 7 + Nowy Targ  32

7 Kardiologiczna 41

8 Stomatologiczna 33

9 Onkologiczna w Krakowie 6

10 Ginekologiczna 7

11 Naczyniowa 10

12 Laryngologiczna 27

13 Neurologiczna 4

14 Diabetologiczna 64

15 Pulmonologiczna 10

16 Przymiarka protez kończyn 2

17 RTG 1

18 Reumatolog 22

19 Tomograf komputerowy 2

20 Hepatologia 7

21 Rehabilitacyjna 1

22 USG 11

23 Dermatologiczna 6

24 EKG 8

25 Porady psychologiczne 46

26 Gastroskopia 1

27 Badanie osteoporozy 1

28 USG Dopler 5

29 Por. chirurgii klatki piersiowej 5

30 Optyk 6

31 Echo serca 3

32 USG 14

Ogółem konsultacji specjalistycznych za 1 rok 2014 - 609 

      Wyżywienie i organizacja posiłków. Jadłospis uwzględnia przyzwyczajenia, nawyki żywieniowe i gusty podopiecznych. Dużą wagę przywiązuje się do właściwego doboru artykułów żywnościowych, które dostarczają odpowiednią wartość kaloryczną, ilość białka, tłuszczy, węglowodanów oraz składników mineralnych i witamin. Ze względu na stan zdrowia mieszkańców, w żywieniu mają zastosowanie następujące diety: podstawowa, lekkostrawna, cukrzycowa, wątrobowa, niskocholesterolowa, zgodnie z zaleceniem lekarza. Istnieje możliwość otrzymania posiłku dodatkowego. Podstawowe produkty żywnościowe (chleb, masło lub margaryna, dżem, pasztet, ser, napoje) dostępne są przez całą dobę. Mieszkańcy mogą spożywać posiłki w pokoju mieszkalnym. Jadłospisy ustala się w systemie dekadowym i realizuje po uprzedniej akceptacji dyrektora. 

      Stan i struktura zatrudnienia W celu uświadomienia wszystkim pracownikom powagi i odpowiedzialności, jakiej się podejmują decydując się na pracę w tak specyficznej instytucji jaką jest Dom Pomocy Społecznej, organizowane są grupowe i indywidualne spotkania, na których omawia się problemy związane z funkcjonowaniem Domu, zwracając szczególną uwagę na kontakty interpersonalne, tworzenie właściwej atmosfery wśród mieszkańców Domu oraz należyte podejście do problemów z jakimi borykają się mieszkańcy. Z dumą należy stwierdzić, iż obecny personel zatrudniony w DPS stara się spełnić powyższe wymagania wykazując szacunek i aktywną postawę w stosunku do mieszkańców. Dbając o zachowanie dobrego kontaktu mieszkańca z pracownikiem staramy się, aby zminimalizować rotację personelu. Każdy pracownik posiada opracowany zakres czynności, modyfikowany i uaktualniony w zależności od potrzeb i warunków, z którym jest zapoznawany i do przestrzegania, którego się zobowiązuje. Od pracownika Domu wymaga się pracy dość elastycznej, dlatego zakres czynności na danym stanowisku nie powinien być określony zbyt wąsko. Pracownik jest wówczas bardziej dyspozycyjny, nie tworzy się podziału pomiędzy poszczególnymi stanowiskami. Personelowi zatrudnionemu w DPS w Zakopanem zapewnia się dogodne warunki pracy, pozwalając na właściwe wykonywanie zadań związanych z funkcjonowaniem Domu, jak również odzież ochronną i roboczą zgodnie z określonymi normami. Według stanu na dzień 31.12.2014r. w DPS było zatrudnionych 51 osoby w ramach 47 etatów Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 roku w sprawie Domów Pomocy Społecznej (Dz.U z 2005 roku nr. 217 poz 1837) nr do spełnienia standardu usług świadczonych przez Dom Pomocy Społecznej w zespole terapeutyczno opiekuńczym winno być zatrudnionych:

1. Na oddziale dla osób w podeszłym wieku – 25 mieszkańców – wskaźnik zatrudnienia wynosi 0,4 co daje 10 etatów,

2. Na oddziale dla osób przewlekle somatycznie chorych – 45 mieszkańców – wskaźnik zatrudnienia wynosi 0,6 co daje 27 etatów Łącznie w zespole terapeutyczno opiekuńczym winno być zatrudnionych na pełnym etacie 37 osób możliwość uzupełnie braków w stałym zatrudnieniu poprzez osoby kierowane z Powiatowego Urzędu Pracy ( stażyści, praktykanci, prace interwencyjne).

1. W skład Zespołu Terapeutyczno Opiekuńczego wchodzą następujące stanowiska pracy: 

Stanowiska pracy      osoby i etaty

pielęgniarka               10         10

opiekunki                   12        12

terapeuta zajęciowy      2         1,5

Aspirant pracy socjalnej 1        0,5

pokojowe                      9        9

rehabilitant                    1       1

fizjoterapeuta                 1       1

masażysta                    1       0,75

dyrektor                        1       0,5

kapelan                         1      0,25

Pracownik socjalny        1      1

Kierowca/opiekun           1      1

dietetyk                         1      1

ogółem                        42     39,5

2. Administracyjno - gospodarczy: - sekretariat, archiwum – 1 osoba – 0,50 etatu - kadry - 1 osoba – 0,50 etatu - główna księgowa – 1 osoba – 1 etat - księgowa kasa – 1 osoba – 1 etat - księgowa – 1 osoba – 0,5 etatu - pracownik gospodarczy - konserwator – 1 osoba – 0,1 etat 3. Dział żywieniowy: - magazynier/kierowca – 1 osoba – 1 etat - starsza kucharka – 2 osoby – 2 etat - pomoc kuchenna - 1 osoba przebywała na urlopie macierzyńskim. 4 osoby refundowane w ramach robót publicznych przez PUP .

       Personel podnosi swoje kwalifikacje studiując: 5 osób ukończyło studia licencjackie, 4 osoby studia magisterskie, 1 osoba studium pomaturalne, 7 osób kurs opieki długoterminowej, 2 osoby kurs z zakresu pielęgniarstwa zachowawczego, 1 osoba w br. kończy studia magisterskie. -Wykształcenie pracowników DPS wg stanu na dz. 31.12. 2014r. 

      Wykształcenie pracowników Ilość pracowników

Pracownicy z wykształceniem wyższym 18 osób

Pracownicy z wykształceniem średnim 20 osób

Pracownicy z wykształceniem zawodowym 4 osoby

Pracownicy z wykształceniem podstawowym 7 osób.

        W związku z zapewnieniem całodobowej opieki mieszkańcom praca części pracowników odbywa się w systemie dwuzmianowym.    Z przedstawionej struktury zatrudnienia wynika, że najliczniejszą grupę pracowników Domu stanowią pracownicy działalności opiekuńczo – terapeutyczno - rehabilitacyjnej. W chwili obecnej trudna sytuacja finansowa Domu nie pozwala na zatrudnienie kolejnych osób. - Szkolenie i doskonalenie zawodowe Pracownicy systematycznie podnoszą swoje kwalifikacje poprzez szkolenia specjalistyczne               i tematyczne, kursy specjalizujące organizowane lub finansowane przez Dom. Personel specjalistyczny doskonali umiejętności zawodowe, zaznajamia się z nowoczesnymi metodami i technikami pracy również przez prenumeratę pism specjalistycznych. Każdy nowo przyjęty pracownik zostaje przeszkolony w zakresie BHP, p.poż,. Ze względu na znikome środki finansowe przeznaczone na ten cel, pracownicy korzystają głównie ze szkoleń nieodpłatnych.

        We własnym zakresie zrealizowaliśmy w 2014 roku drobne remonty: - malowanie 8 pokoi oraz dwa korytarze na parterze i na I piętrze, - remont pomieszczeń kuchni, magazynów i korytarzy po powodzi w maju (otrzymaliśmy 6.620,00 odszkodowania z Warty). - W związku z nawałnicą w sierpniu zalane zostały pomieszczenia kotłowni- piece gazowe, garaż w którym znajdowały się kosiarki, odśnieżarka – powyższe urządzenia wymagały również ekspertyzy i remontu. Wobec powyższego zmuszeni byliśmy wymienić palniki do pieców gazowych centralnego ogrzewania 2 szt. (koszt nowych palników to kwota 40 000,00 zł a naprawa powyższego sprzętu i częściowy remont pomieszczeń to kwota zł 18 000,00 zł – środki na naprawę otrzymaliśmy w ramach odszkodowania z Warty) Powyższa sytuacja spowodowana była złym stanem odwodnienia budynku (odwodnienie wykonane było ok. 50 lat temu) - drobne remonty, które poprawiają ogólny wizerunek Domu,

       Bardzo pilną potrzebą dla Domu jest:

- remont windy, która się bardzo często psuje

- wykonanie nowego ogrodzenia, które jest konieczne dla bezpieczeństwa naszych mieszkańców.

- remont wszystkich pozostałych kominów – zalecenie kominiarza

- wykonanie monitoringu na zewnątrz budynku oraz wewnątrz

- wymiana i uzupełnienie systemu przyzywowego zalecenie Wojewody Małopolskiego

- wymiana mebli – wyposażenia pokoi zalecenie Wojewody Małopolskiego

- wymiana drzwi we wszystkich pokojach mieszkańców

– drzwi są za wąskie i nie można wyjechać łóżkiem z obłożnie chorym mieszkańcem – co stanowi ogromne zagrożenie w razie jakiegokolwiek zdarzenia losowego . Pragnę nadmienić, że w grudniu 2014 roku zwróciliśmy się do Starosty Tatrzańskiego z prośbą o przyznanie środków inwestycyjnych na wykonanie odwodnienia budynku i skarpy nad budynkiem DPS, remont nawierzchni asfaltowej przed budynkiem DPS oraz na przystosowanie łazienki dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach, remont 1 komina oraz malowanie całego korytarza na II piętrze, remont pokoju gościnnego niezbędnego dla rodzin odwiedzających mieszkańców. 

Praca w Domu Pomocy Społecznej jest bardzo trudna, mieszkańcy często za swoje niepowodzenia życiowe i niezrealizowane plany obwiniają personel DPS. Czasami mają pretensje i trudno zrozumieć a nawet dowiedzieć się o co chodzi. Częsta zmiana nastroju powoduje agresję, złe, zachowanie a nawet bardzo wulgarne słownictwo skierowane do personelu obsługowego. Nasi mieszkańcy na ogół są bardzo zadowoleni ze świadczonych przez nas usług oraz atmosfery, jaka panuje w naszym Domu. Personel jest bardzo wrażliwy i wyrozumiały na potrzeby drugiego człowieka często chorego, cierpiącego osamotnionego – pozbawionego kontaktu z rodziną, potrzebującego zrozumienia, odrobinę miłości i uśmiechu na twarzy, oddany naszym podopiecznym. Stara się robić wszystko co w jego mocy aby mieszkańcy czuli się bezpiecznie - jak w domu rodzinnym.

Dyrektor Maria Czernik


powrót